Marketingowa baza danych - marketing data base
zorganizowany zbiór danych o obecnych i przyszłych klientach, wykorzystywanych dla takich celów marketingowych jak analizowanie popytu, przewidywanie wysokości sprzedaży produktów i usług, dobór form i środków promocji, podtrzymywanie kontaktów z nabywcami, działań marketingu bezpośredniego itp. [T. Sztucki]
Marketingową bazę danych tworzy zorganizowany zbiór danych o obecnych i przyszłych klientach wykorzystywany dla badania popytu, tworzenia produktów, docierania do nabywców za pomocą najbardziej sprawnych kanałów dystrybucji, sprzedaży produktów, promocji i utrzymywania stałych kontaktów z klientami. Wymaga gromadzenia i przetwarzania danych o rynku, nabywcach, dostawcach i konkurentach, uzyskiwanych ze źródeł wtórnych i za pomocą badań marketingowych. Dzięki komputeryzacji tworzenia i wykorzystywania bazy danych istnieje możliwość:
- zapamiętywania informacji,
- selekcjonowania według bardzo wielu kryteriów,
- porównywania informacji pochodzących z różnych źródeł.
Bazy danych zawierają listy konsumentów oraz potencjalnych nabywców, pogrupowane według różnych cech, co pozwala na indywidualizowanie promocji, docieranie do ściśle określonych adresatów i proponowanie im produktów odpowiadających rodzajowi ich uświadamianych bądź ukrytych potrzeb. Listy nabywców grupowane są według danych demograficznych, geograficznych, psychograficznych i dotychczasowych kontaktów z firmą. Baza danych służy do identyfikacji najbardziej dochodowych klientów, przeprowadzania z nimi zwiększonej liczby transakcji, przekształcania jednorazowych klientów w stałych nabywców itp. [T. Sztucki]
Zobacz również:
komputerowa baza danych
|