Marketing bezpośredni - direct marketing
określa się go jako interakcyjny system marketingu, który korzysta z jednego lub z większej liczby mediów promocji dla wywołania określonej odpowiedzi lub transakcji w dowolnym miejscu. Impulsem dla powstania marketingu bezpośredniego stał się zapoczątkowany w Stanach Zjednoczonych w XIX wieku handel wysyłkowy, posługujący się bądź katalogami, bądź zamówieniami uzyskiwanymi za pośrednictwem akwizytorów. Marketing bezpośredni obejmuje wszystkie skierowane na rynek oddziaływania, które służą bezpośredniemu komunikowaniu się sprzedających i kupujących, bezpośredniej sprzedaży oraz nawiązywaniu bezpośrednich kontaktów. Obejmują one rozmowę handlową, informację ustną dla uczestników targów i wystaw, degustacje i demonstracje produktów, listy osobiste zawierające oferty rynkowe, zakupy z automatu, sprzedaż przez telefon, telewizję i radio, próbki reklamowe, foldery i katalogi sprzedaży wysyłkowej za pośrednictwem zwykłej poczty i poczty elektronicznej. Ogólną zasadą ich wyboru i stosowania jest bezpośredni kontakt sprzedającego i kupującego oraz sprzężenie zwrotne. Głównym środkiem marketingu bezpośredniego jest przesyłka korespondencyjna kierowana na adres domowy lub służbowy odbiorcy pocztą zwykłą lub elektroniczną (e-mail). Składa się zwykle z listu (zwykłego lub elektronicznego), przesłania wyrażonego w prospekcie, ulotce reklamowej lub dokumentu HTML oraz kuponu – odpowiedzi. Tradycyjnie stosowana jest koperta zwrotna. Marketing bezpośredni wymaga: 1) dysponowania bazą danych, 2) opracowania treści i formy przekazu, 3) wykonania druku lub dokumentu HTML, 4) ustalenia sposobu wysłania i dostarczenia przesyłki.
Zdaniem Jacka Otto marketing bezpośredni charakteryzuje się tym, że:
sprzedaż nakierowana jest na indywidualnego klienta, często znanego według nazwiska, adresu, zwyczajów przy zakupie;
produkt jest wzbogacony o dodatkową wartość bądź usługę, serwis. Na przykład sposób dystrybucji jest traktowany jako istotna korzyść, pożytek dla klienta związany nieodłącznie z produktem;
media (środki) reklamy są jednocześnie miejscem sprzedaży (rynkiem);
marketingowcy sprawują nadzór nad produktem aż do momentu dostawy;
reklama jest używana aby zdopingować potencjalnego klienta do natychmiastowego złożenia zamówienia, bądź zapytania będącego konsekwencją reklamy;
konsumenci ponoszą relatywnie większe ryzyko. W przypadku korzystania z bezpośrednich metod dystrybucji, produkt jest kupowany bez oglądania go w naturze. Ewentualne dochodzenie zwrotu (regres) jest odroczone w czasie;
efekty w postaci sprzedaży czy zapytań są mierzalne (policzalne).
[T. Sztucki, J. Penc]
|