Konkurencja nieuczciwa - unfair competition
konkurencja niezgodna z ogólnie przyjętymi zasadami etyki gospodarczej, np. niejawne udzielanie rabatów, przekazywanie nieprawdziwych informacji o jakości towarów, nielegalne zatrudnianie nisko opłacanych pracowników itp. Przeciwieństwem konkurencji nieuczciwej jest konkurencja uczciwa, zdrowa (fair, healthy competition). Taką zdrową konkurencją jest na przykład ,,konkurencja pozacenowa” (non-price competition) – polegająca na przykład na poprawie jakości towaru, estetyki opakowania, zwiększeniu intensywności jego reklamy, polepszenia serwisu posprzedażnego itp.
Konkurencja pozacenowa zmniejsza znaczenie ceny jako instrumentu rywalizacji o konsumenta i polega na znalezieniu takiego zespołu cech, które wyróżniają daną ofertę, czynią ją atrakcyjniejszą od innych i powodują, że konsumenci będą ją wybierać nawet przy wyższej cenie.
[J. Penc]
Zobacz również:
sprawiedliwa rywalizacja
|