Witamy, 16 czerwca 2024 r. Imieniny: Aliny, Anety
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Konkurencja doskonała - perfect competition

konkurencja czysta; konkurencja między przedsiębiorstwami sprowadzająca się do ulepszania metod produkcji i napływu do danej gałęzi nowych przedsiębiorstw w przypadku wzrostu stopy zysku ponad normalny poziom dla danej gałęzi. Aby zaistniał taki typ konkurencji musi być spełnione jednocześnie kilka warunków. Po pierwsze, wszystkie przedsiębiorstwa w danej gałęzi muszą wytwarzać identyczny produkt. Po drugie, liczba przedsiębiorstw w danej gałęzi musi być tak wielka by produkcja pojedynczego przedsiębiorstwa nie mogła odegrać większej roli w produkcji całej gałęzi. Po trzecie, żaden z producentów nie może decydować o zmianie ceny rynkowej. Po czwarte, musi występować idealna podzielność czynników produkcji. Po piąte rynek musi być przejrzysty a producenci i konsumenci muszą się zachowywać racjonalnie.
Spełnienie tych warunków, a zwłaszcza pierwszego i drugiego jest zazwyczaj trudne, z wyjątkiem może rolnictwa.
Zalety konkurencji polegają na maksymalizacji możliwości wyboru przez konsumenta (tzw. suwerenności konsumenta) i minimalizacji kosztu. Warunkiem korzystania z tych jej zalet jest doskonała informacja. Bez doskonałej informacji podmioty nie są zdolne do racjonalnego dokonywania wyboru i nie mogą także powiedzieć, czy redukcje w kosztach konkurencyjnych nie są związane ze spadkiem jakości.
Doskonała konkurencja musi istnieć na wszystkich rynkach nakładów i produktów, a także na rynkach kapitałowych (tzn. dostęp do kredytu). Spełnione jednak muszą być dwa warunki: podmioty muszą przyjmować ceny i mieć równą siłę.
[J. Penc]



« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Inflacja kosztowa - inflacja pchana przez koszty, inflacja podażowa, inflacja dostawców; rodzaj inflacji wynikający z samego procesu produkcji, ze wzrostu kosztów jej...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. Akceleracja
5. abandon /zrzeczenie się/

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch