|
|
![](themes/graph/leks_slown.gif) |
![](themes/graph/spacer.gif) |
Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
|
Konkurencja doskonała - perfect competition
konkurencja czysta; konkurencja między przedsiębiorstwami sprowadzająca się do ulepszania metod produkcji i napływu do danej gałęzi nowych przedsiębiorstw w przypadku wzrostu stopy zysku ponad normalny poziom dla danej gałęzi. Aby zaistniał taki typ konkurencji musi być spełnione jednocześnie kilka warunków. Po pierwsze, wszystkie przedsiębiorstwa w danej gałęzi muszą wytwarzać identyczny produkt. Po drugie, liczba przedsiębiorstw w danej gałęzi musi być tak wielka by produkcja pojedynczego przedsiębiorstwa nie mogła odegrać większej roli w produkcji całej gałęzi. Po trzecie, żaden z producentów nie może decydować o zmianie ceny rynkowej. Po czwarte, musi występować idealna podzielność czynników produkcji. Po piąte rynek musi być przejrzysty a producenci i konsumenci muszą się zachowywać racjonalnie.
Spełnienie tych warunków, a zwłaszcza pierwszego i drugiego jest zazwyczaj trudne, z wyjątkiem może rolnictwa.
Zalety konkurencji polegają na maksymalizacji możliwości wyboru przez konsumenta (tzw. suwerenności konsumenta) i minimalizacji kosztu. Warunkiem korzystania z tych jej zalet jest doskonała informacja. Bez doskonałej informacji podmioty nie są zdolne do racjonalnego dokonywania wyboru i nie mogą także powiedzieć, czy redukcje w kosztach konkurencyjnych nie są związane ze spadkiem jakości.
Doskonała konkurencja musi istnieć na wszystkich rynkach nakładów i produktów, a także na rynkach kapitałowych (tzn. dostęp do kredytu). Spełnione jednak muszą być dwa warunki: podmioty muszą przyjmować ceny i mieć równą siłę.
[J. Penc]
|
|
|
|
![](themes/graph/zwr_uwage.gif) |
![](themes/graph/spacer.gif) |
![](themes/graph/forum.gif) |
![](themes/graph/spacer.gif) |
Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym |
|
|
|