Analiza wartości - value analysis, value engineering
metoda produkcji polegająca na zwiększeniu oszczędności wydatkowanych zasobów przy utrzymaniu wymaganej jakości wyrobu a nawet ewentualnego jej podniesienia. Celem tej analizy jest uzyskanie takich samych osiągnięć w zakresie produkcji wyrobów i usług przy niższych kosztach dzięki usprawnieniu obiektów, wyrobów, technologii i organizacji. Zgodnie z główną zasadą analizy wartości punktem wyjścia zmian w danym systemie (firmie) powinna być nie tyle rejestracja stanu istniejącego w sferze jego budowy i funkcjonowania, ile identyfikacja funkcji spełnianych przez ten system. Takie podejście zmierza do krytycznej oceny funkcji aktualnie spełnianych przez systemy i poprawienia tych funkcji, które obniżają jego ,,wartość”. W teorii zostały opracowane pewne systemy ,,idealne” (np. trójkąt G. Nadlera). Są one naturalnie trudne do wprowadzenia, gdyż konkretne sytuacje narzucają zawsze jakieś specyficzne ograniczenia. Uwzględniając te ograniczenia system ,,idealny” można modyfikować i sprowadzić do systemu, który mógłby być w danych okolicznościach zalecany.
Zobacz również:
zarządzanie totalną jakością
,
ekonomiczność działania
|