Formułowanie strategii - strategy formulation
zespół czynności zmierzających do wytyczenia konkretnych celów działania firmy w przyszłości i opracowania skutecznych programów jej działania umożliwiających osiągnięcie tych celów w sposób ekonomiczny i zgodny z wymaganiami otoczenia. Istota formułowania strategii firmy sprowadza się do znalezienia odpowiedzi na cztery zasadnicze pytania:
jaką pozycję zajmuje ona obecnie i jakie są jej możliwości rozwojowe?
jaką pozycję chciałaby zająć w przyszłości i jakie cele chce osiągnąć w okresie strategicznym, w okresie, na jaki jest opracowywana strategia?
co utrudnia obecnie i co może utrudnić w przyszłości osiąganie pożądanej pozycji?
co powinna i co musi uczynić, aby przesunąć się z pozycji obecnie zajmowanej na pozycję pożądaną i osiągnąć sukces?
Poszukując odpowiedzi na te pytania kierownictwo firmy powinno dokonać:
1. Analizy otoczenia zmierzającej do identyfikacji rysujących się szans i zagrożeń ze strony środowiska zewnętrznego oraz oceny stopnia konkurencyjności w dziedzinie działania firmy (branży, przemyśle).
2. Analizy potencjału firmy polegającej na ocenie wewnętrznych jej zależności oraz określeniu jej silnych i słabych stron.
3. Analizy możliwych alternatyw strategicznych polegającej na zestawieniu oraz wyważeniu poszczególnych alternatyw dostępnych obecnie i w przyszłości.
4. Wyboru wygrywającej strategii, czyli wyselekcjonowania alternatywy najbardziej atrakcyjnej dla firmy a jednocześnie możliwej do realizacji.
W procesie formułowania strategii należy:
odejść od jednostronnego myślenia w kategoriach bilansu na rzecz myślenia w kategoriach współzależności i osiągania powodzenia na rynku;
koncentrować się na mocnych stronach swego działania (rynki, kadra, personel, marketing itp.) i unikać rozpraszania się na sfery słabo przez przedsiębiorstwo opracowane lub zbyt mało mu znane:
dążyć do wykorzystania efektów synergii dzięki zacieśnieniu współpracy między poszczególnymi działaniami przedsiębiorstwa, a także wchodzeniu w sojusze z innymi firmami (np. w zakresie reklamy, badań i rozwoju)
uznać, że najważniejszą zasadą strategiczną nie jest pokonywanie konkurentów, lecz dostarczanie klientom wyrobów najwyższej jakości i że wysoka jakość stanowi główny atut we współczesnej konkurencji.
[J. Penc]
Zobacz również:
strategia firmy
,
strukura firmy
|