Dywersyfikacja - diversification
(łac. diversus – różny, facio – robię); wzbogacanie, poszerzanie, urozmaicanie profilu działania, rozszczepianie, tworzenie nowych odmian. Jest to pojęcie niezwykle kompleksowe, wieloaspektowe i wieloznaczne. Dotyczy ono zwykle produkcji, eksportu wyrobów czy rynków, inwestycji, dystrybucji a także strategii. W odniesieniu do strategii termin ten oznacza przegrupowanie zasobów będących w dyspozycji przedsiębiorstwa na działania różne od tych, które były prowadzone w przeszłości.
Gdy tradycyjny rynek powiększa się i gdy pozycja konkurencyjna firmy jest jeszcze silna zazwyczaj nie ma potrzeby dywersyfikacji, ale gdy zaczyna się on kurczyć potrzebna jest strategia dywersyfikacji. Może ona oznaczać przystąpienie do wytwarzania zupełnie nowych wyrobów. Chronologia działań jest więc następująca:
penetracja rynku,
ekspansja geograficzna,
rozwój pokrewnych produktów,
wejście w zupełnie nowe dziedziny działalności,
[J. Penc]
Zobacz również:
dywersyfikacja produkcji
,
strategia konkurencyjna
|