Rodzaje reklamy - kinds of advertising
Z punktu widzenia celów strategicznych przedsiębiorstwa rozróżnia się:
reklamę informacyjną zwracającą uwagę na korzyści, jakie osiągną nabywcy kupując reklamowany produkt lub usługę;
reklamę przypominającą o istnieniu produktu i jego wzmocnionych korzyściach;
reklamę wspierającą stosowaną dla przedstawienia punktu widzenia w sprawach kontrowersyjnych dla środowiska nabywców i zweryfikowania niewłaściwego odbioru działań przedsiębiorstwa;
reklamę osłonową wykorzystującą sprawdzoną markę pewnych produktów do wprowadzenia na rynek nowych wyrobów, tej samej marki, dla przeniesienia przez nabywców postrzeganych wartości marki na nowe produkty;
reklamę ukierunkowaną kierującą nabywców do miejsc sprzedaży, w których znajduje się oferowany produkt lub usługa,
reklamę profesjonalną skierowaną do ludzi wolnych zawodów (adwokaci, lekarze, doradcy finansowi itp.)
reklamę porównawczą służącą do porównywania cech i walorów własnych produktów z innymi wyrobami,
reklamę konkurencyjną wykazującą wyróżniające się walory produktu spośród wyrobów konkurentów;
reklamę firmy, bezpośrednio powiązaną z public relations, której celem jest poinformowanie klientów, udziałowców, pracowników i społeczność lokalną o działaniach podejmowanych przez firmę dla przyjaznego ułożenia stosunków z otoczeniem
reklamę agresywną zmierzającą do wywarcia niezwykle silnego wrażenia dla skłonienia nabywców do szybkiego działania;
reklamę prestiżową podkreślającą szczególne znaczenie produktów oraz ich unikalność z przeznaczeniem dla najbardziej wybrednych nabywców;
reklamę defensywną mającą na celu przeciwstawienie się reklamie konkurentów.
Stosowana jest także: reklama finansowa, prowadzona przez instytucje finansowe (banki, agencje ubezpieczeniowe, fundusze powiernicze) mająca na celu promowanie nowych ofert i zdobywanie nowych rynków finansowych oraz reklama charytatywna, stosowana najczęściej przez rząd, instytucje opiekuńcze i media dla wspierania działań związanych ze zbieraniem pieniędzy czy darów na cele popierane przez społeczeństwo. Pod względem adresatów wyróżnia się:
1. reklamę konsumencką kierowaną bezpośrednio do końcowych nabywców towarów i usług,
2. reklamę przemysłową adresowaną do firm produkcyjnych i odbiorców hurtowych oraz detalicznych,
3. reklamę detalistów stosowaną w miejscach detalicznej sprzedaży,
4. reklamę instytucjonalną skierowaną do instytucji społecznych, administracyjnych itp.
Według rodzaju stosowanych środków przekazu występuje: reklama prasowa, pocztowa, uliczna i drogowa, radiowa, telewizyjna, kinowa oraz internetowa. Przy znaczniejszych kampaniach reklamowych wykorzystywanych jest kilka rodzajów reklamy zgodnych z kryteriami celów, produktów i adresatów.
[T. Sztucki]
|