Reklama porównawcza - comparative advertising
Według wskazań Amerykańskiej Federacji Reklamy, reklama konkurencyjna, określana jako porównawcza, jest dopuszczalna jednakże: „Reklama powinna wskazywać walory oferowanych produktów i powstrzymywać się od atakowania konkurentów przez obniżanie wartości ich produktów, usług lub sposobów prowadzenia działalności gospodarczej”. Reklama porównawcza powinna przestrzegać następujące reguły jej stosowania:
1. zamiary i określenia reklamy powinny informować, lecz nigdy nie dyskredytować lub nierzetelnie zwalczać konkurentów oraz konkurencyjnych produktów i usług,
2. jeśli wymienia się w reklamie nazwę konkurencyjnego produktu, to powinna ona być użyta w taki sam sposób, w jaki występuje na rynku jako produkt znaczącego konkurenta,
3. konkurenci powinni być rzetelnie i odpowiednio przedstawiani, nigdy w sposób poniżający czy degradujący konkurencyjny produkt lub usługę,
4. reklama powinna przedstawiać porównywalne cechy, składniki i zastosowania konkurencyjnego produktu,
5. identyfikacja produktów powinna być dokonywana z uczciwych powodów, a nie dla obniżania wartości porównywalnego produktu,
6. jeśli w reklamie jest prezentowany test produktu, to powinien być wykonany przez obiektywną organizację badawczą,
7. we wszystkich przypadkach posługiwania się wspierającymi wynikami testu produktów wszystkie twierdzenia użyte w reklamie powinny opierać się na jego wynikach,
8. w reklamie nie wolno posługiwać się częściowymi wynikami porównania produktów lub podkreślać nieistotne różnice, aby wywołać u nabywców niewłaściwe oceny i decyzje.
[T. Sztucki]
|