Pamięć - memory
Funkcja psychiki wyrażająca się właściwością zachowawczą, polegającą na gromadzeniu, przechowywaniu i przypominaniu ubiegłego doświadczenia oraz informacji i wykorzystywaniu ich w określonych sytuacjach. Wyodrębnia się pamięć słowno-logiczną, obrazową, motoryczną i emocjonalną, pamięć dowolną i mimowolną oraz pamięć rozpoznawczą i odtwórczą. Cechami pamięci są:
szybkość zapamiętywania mierzona czasem lub liczbą powtórzeń potrzebną do zapamiętania,
zakres pamięci określający wielkość zapamiętanych treści,
trwałość pamięci,
wierność pamięci,
gotowość pamięci stanowiąca łatwość przypominania.
Ze względu na powiązanie pamięci z zaangażowaniem poszczególnych zmysłów (analizatorów) istnieje pamięć wzrokowa, słuchowa, ruchowa, dotykowa, smakowa i węchowa. Czynności podejmowane dla zapamiętania lub przypomnienia określonych treści nazywane są w literaturze psychologicznej strategiami pamięciowymi. Ograniczeniem pamięci ale też zaletą psychiki jest zapominanie. Polega ono na zacieraniu śladów pamięciowych na skutek braku ich używania lub pod zakłócającym wpływem innych bodźców. Pamiętanie i zapamiętywanie odgrywa istotną rolę w przekazywaniu konsumentom informacji o produktach, miejscach i warunkach ich nabywania oraz w pozyskiwaniu nabywców za pomocą rozmaitych środków reklamy o silnym oddziaływaniu i znacznej częstotliwości powtarzania, w celu zwiększenia zapamiętania oraz wyeliminowania zakłóceń przez reklamę konkurencyjną.
Zobacz również:
percepcja
|