Planowanie reklamy - advertising planning
Znaczenie i złożoność planowania reklamy zależą od celów, jakie zamierza osiągnąć przedsiębiorstwo dzięki jej zastosowaniu, od wymiernych jej efektów oraz od wysokości przeznaczonych na nią kosztów. Pełny plan reklamy wymaga uwzględnienia zespołu elementów i kryteriów obejmujących:
1. Produkt – rodzaj produktu, faza w cyklu obiegu, wysokość sprzedaży i udział w rynku, stopień przywiązania nabywców;
2. Segment rynku – adresaci i odbiorcy reklamy;
3. Zamiar reklamy – informowanie, łagodzenie oporów zakupu, zwalczanie konkurentów, wprowadzanie nowego produktu;
4. Pożądana siła oddziaływania środka reklamy;
5. Dobór środka reklamy i mediów z punktu widzenia rodzaju pożądanej percepcji;
6. Sposób wykonania reklamy;
7. Kontrola i ocena wyników reklamy.
Plan reklamy może stanowić wyodrębnione opracowanie lub stanowić część planu marketingowego przedsiębiorstwa.
[T. Sztucki]
|