Pracownicy marketingu - marketers
Praca jest to każdy sposób w jaki ludzka energia fizyczna lub umysłowa oraz ludzkie zdolności i umiejętności mogą być wykorzystane. Szczególnym sposobem wykorzystania tych osobistych zasobów jest praca w marketingu. Ph. Kotler uważa pracowników marketingu za nowy rodzaj uczestników gry rynkowej, których nie należy mylić ze sprzedawcami, ponieważ między tymi dwoma profesjami istnieje znaczna różnica orientacji. Sprzedawcy:
polegają na potocznych doświadczeniach,
starają się zrozumieć każdego indywidualnego nabywcę,
poświęcają dużo czasu na sprzedaż osobistą,
planują krótkookresowo, a celem ich działań jest wzrost sprzedaży.
Natomiast pracownicy marketingu:
polegają na badaniach rynkowych,
starają się zidentyfikować i zrozumieć segment rynku,
poświęcają dużo czasu na planowanie,
planują długookresowo, a celem ich działań jest wzrost zysku i udziału w rynku.
Dobre rezultaty działania na rynku, wymagają harmonijnej współpracy obu tych grup pracowników, natomiast awansowanie sprzedawców na pracowników marketingu nie zapewni pożądanej zmiany ich orientacji.
[T. Sztucki]
|