Metody dokonywania zmian w przedsiębiorstwie
Proces dokonania zmian przebiega w fazach, które obejmują: analizę diagnostyczną, poszukiwanie rozwiązań, wprowadzanie rozwiązań oraz ocenę uzyskanych rezultatów. Z. Mikołajczyk proponuje następujący model postępowania:
1. ustalenie celów i określenie sytuacji problemowej
2. analiza stanu istniejącego i granic wpływów otoczenia,
3. ustalenie, zrozumienie i interpretowanie możliwych zmian,
4. ustalenie możliwości działania,
5. ocena propozycji i planowanie realizacji,
6. realizacja rozwiązań, wprowadzenie zmian, kontrola i ocena wyników.
Konieczne jest ustalenie możliwej wizji funkcjonowania przedsiębiorstwa i hamulców oraz przeszkód w jej realizacji, celów strategicznych i dziedzin, w których winny nastąpić zmiany oraz sposobu ich wprowadzania, a więc szybko, stopniowo, szerokim frontem czy kolejno w poszczególnych systemach i podsystemach organizacyjny, a także udziału pracowników w przeprowadzeniu zmian. Efektywność zmian wymaga zaangażowania się kierownictwa przedsiębiorstwa, które powinno:
określać i upowszechniać konieczne zmiany,
kierować ich przeprowadzeniem,
informować pracowników,
taktownie i taktycznie usuwać opory,
ocenić rezultaty.
[T. Sztucki]
|