Macierz atrakcyjności rynkowej - McKinsey matrix
Opracowany przez agencję McKinsey`a składa się z czterech rodzajów czynników charakterystyki ich atrakcyjności rynkowej i cech określających pozycję firmy:
1. Atrakcyjność rynkową czynników rynku określa:
wielkość rynku i zróżnicowanie jego segmentów
wskaźnik wzrostu sprzedaży,
wrażliwość nabywców na ceny i promocję. Pozycja firmy zależy od: udziału w rynku, wskaźnika wzrostu tego udziału oraz od zgodności polityki cen i promocji z wrażliwością nabywców.
2. Czynniki konkurencji określają rodzaje konkurentów i sposób, w jaki firma nadąża za konkurencją i przeciwstawia się sile jej oddziaływania.
3. Atrakcyjność rynkowa czynników finansowych i ekonomicznych zależy od:
wysokości marży,
barier wejścia i
rentowności. Pozycje firmy wyznacza poziom osiąganej marży, koszty wejścia i poziom rentowności.
4. Atrakcyjność rynkowa czynników technologicznych i pozycja firmy zależy od:
wymaganego poziomu technologii,
pożądanych zmian,
posiadanych patentów i licencji.
Zobacz również:
czynniki sukcesu przedsiębiorstwa
|