Witamy, 28 czerwca 2024 r. Imieniny: Florentyny, Ligii
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Czas życia wyrobu - product lifetime

najkorzystniejszy ekonomicznie, technicznie i społecznie okres użytkowania wyrobu. Czas ten jest funkcją trwałości bądź solidności wyrobu. Trwałość wyrobu jest potwierdzona okresem jego bezpiecznego użytkowania, co wiąże się z jego niezawodnością, tj. zdolnością do sprawnego i bezpiecznego użytkowania, oczywiście przy założeniu właściwego obchodzenia się z nim przez użytkownika. Często z obawy przed przestarzałością wyrobu przewiduje się jego krótkotrwałość, odnoszącą się zarówno do etapu projektowania jak i okresu użytkowania (eksploatacji). Motywy skracania życia wyrobu mają charakter złożony. Może to być zmniejszanie się trwałości części (np. powodowane wcześniejszym zużyciem, zmęczeniem materiału itp.), które nie nadają się do naprawy lub wymiany, wysokie koszty konserwacji i napraw, zmniejszenie bezpieczeństwa użytkowania itd.
Czas (trwałość) zużycia wyrobów może mieć różne znaczenie, w zależności od tego z jakiego punktu widzenia patrzy się na to zagadnienie: od strony producenta, państwa czy konsumenta.
Dla producenta najważniejsze są kryteria rynku i kosztów utrzymania. Aby utrzymać się na rynku i zwiększyć częstotliwość zakupu przez odbiorcę, producent może dążyć do zmniejszania trwałości wyrobów. To samo może odnieść do kosztów wytworzenia; dążenie do obniżenia kosztów produkcji (względy konkurencyjności i wąsko rozumiany motyw zysku) może spowodować spadek trwałości wyrobu. Jednakże zmniejszenie tej trwałości może osłabić popyt i zniechęcić użytkowników do nabywania produktu.
Konsumenci, zwłaszcza mniej zamożni często preferują wyroby o wydłużonej trwałości użytkowania. Państwu z kolei chodzi o to, aby nadmierne przedłużanie życia wyrobów nie wpływało hamująco na tempo produkcji i aktywność gospodarczą, zwłaszcza gdy objęło by ono większość gałęzi przemysłu (wysokie koszty inwestowania, zmniejszenie wolumenusprzedaży, wzrost bezrobocia itp.). Społeczeństwo zaś może być zainteresowane wydłużaniem czasu życia produktów, gdyż to oznacza oszczędność surowców, mniejszą skalę produkcji, mniejsze obciążenie środowiska naturalnego itp.
Problem życia każdego wyrobu ma więc różne wymiary i wymaga wielostronnego podejścia. Nie jest on wcale prosty. U nas nie prowadzi się na szerszą skalę badań nad optymalną trwałością życia wyrobów przemysłowych i ich eksploatacją. Często dopuszcza się do użytkowania wyroby przestarzałe.

Zobacz również: niezawodność wyrobu , wartość konsumencka , usługi


« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Bilans płatniczy - zestawienie ogółu należności i zobowiązań zagranicznych kraju. Jest on sporządzany w wyrażeniu finansowym w okresach rocznych i obejmuje wszystkie...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. Akceleracja
5. abandon /zrzeczenie się/

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch