Witamy, 28 czerwca 2024 r. Imieniny: Florentyny, Ligii
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Cykl życia produktu - product´s life cycle

Jest to ważny element koncepcji oraz praktycznego stosowania marketingu. Polega na świadomym i celowym kształtowaniu przez przedsiębiorcę drogi i czasu obiegu produktu na rynku, w ścisłym związku z kalkulacją ceny, przewidywaniem wysokości sprzedaży, jej kosztów, oczekiwanych i niezbędnych zysków oraz w powiązaniu z zespołem środków marketingowego oddziaływania na konkurencyjny rynek i na kształtowanie popytu (marketing-mix). Cykl życia produktu jest okresem między pojawieniem się produktu na rynku i jego wycofaniem. Im dłuższy jest ten okres, tym wyższa jest sprzedaż produktu i jego udział w tworzeniu dochodów i zysków przedsiębiorstwa. Teoria i praktyka marketingu wskazują, że każdy produkt na swej drodze do nabywców przebywa kolejne fazy, różniące się rodzajem nastawienia do niego nabywców, uczestnictwem kanałów dystrybucji, wysokością sprzedaży, kosztów i zysków. W pierwszej fazie – wprowadzenia produktu na rynek – jest on kupowany przez nabywców mających nastawienie innowacyjne, udział kanałów dystrybucji jest niewielki i w rezultacie niska sprzedaż nie rekompensuje przedsiębiorstwu kosztów i nie przynosi zysku. Dopiero w drugiej fazie – wzrostu, trzeciej – dojrzałości i czwartej – nasycenia powstają zyski dzięki rozszerzaniu się kręgu oraz liczby nabywców oraz rosnącej sprzedaży. Po wyczerpaniu się zdolności sprzedaży następuje piąta faza – spadku i wycofania produktu z rynku. Cykl życia produktu jest przedmiotem planowania obejmującego: 1. określenie pożądanej długości czasu trwania każdej fazy i łącznego czasu przebywania produktu na rynku od chwili wprowadzenia do momentu wycofania dla zastąpienia go nowszym, bardziej użytecznym i opłacalnym produktem, 2. ustalenie zamierzonej wysokości sprzedaży i produkcji w każdej fazie i w całym cyklu obiegu, 3. zastosowanie w każdej fazie zróżnicowanych pod względem rodzajów i siły oddziaływania instrumentów marketing-mix, 4. kontrolowanie i ocenianie realizacji programu i wprowadzanie zmian dla osiągania możliwie wysokiej sprzedaży dzięki pozyskiwaniu nabywców i neutralizowaniu konkurentów. Powodzenie zamierzeń objętych całością i każdą fazą cyklu życia produktu zależy od korzyści, jakie stwarza nabywcom marketing-mix produktu, od umiejętności współdziałania producenta z hurtowymi, detalicznymi kanałami dystrybucji, zapewnienia im korzystnych warunków zakupu i sprzedaży oraz od ciągłego analizowania rynku przez producenta i jego handlowych kontrahentów w celu bieżącego, elastycznego dostosowania podaży do kształtowanego popytu na rynku krajowym i na rynkach zagranicznych.
[T. Sztucki]

Zobacz również: warianty wyrobu , wartość konsumencka , niezawodność wyrobu


« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Bilans płatniczy - zestawienie ogółu należności i zobowiązań zagranicznych kraju. Jest on sporządzany w wyrażeniu finansowym w okresach rocznych i obejmuje wszystkie...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. Akceleracja
5. abandon /zrzeczenie się/

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch