szara strefa - grey economy, grey market
Według amerykańskich słowników biznesu jest określana jako transakcje zawierane poza standardowymi kanałami dystrybucji. Nie jest to działalność gospodarcza wykraczająca poza granice prawa, lecz pozostająca w jego ramach i wykorzystująca tzw. nieautoryzowanych dostawców. Działania objęte szarą strefą polegają głównie na zakupie firmowych i znanych produktów od pośredników, którzy oferują je po znacznie niższych cenach od ustalonych w normalnym obiegu, co stwarza groźną dla nich konkurencję jest natomiast chętnie aprobowane przez konsumentów zyskujących możliwość taniego zakupu. Eksperci Unii Europejskiej szacują, że szara strefa obejmuje: 10% dochodu krajowego brutto Francji, Niemiec oraz Japonii.; w przedziale między 10 a 20% mieszczą się Stany Zjednoczone, Kanada, Włochy, Belgia, Hiszpania i Grecja. W Polsce szacuje się ją na około 20%. Rozwój szarej strefy zależy głównie od wysokich podatków, biurokratycznego systemu koncesjonowania działalności gospodarczej. Jej częścią, wkraczającą w obszar czarnego rynku czy czarnej gospodarki jest przemyt produktów, nielegalna ich produkcja, zatrudnianie „na czarno” pracowników itp. Zdaniem niektórych ekonomistów szara strefa przyczynia się do uelastycznienia gospodarki i zwiększania jej konkurencyjności. Nie jest jednak zgodna z etyką biznesu i marketingu.
|