Analiza otoczenia przedsiębiorstwa - environmental analysis
mikro i makrootoczenie przedsiębiorstwa tworzy ograniczające bądź rozwojowe warunki dla jego działalności. Mikrootoczenie obejmuje: 1. kanały dystrybucji, za pomocą których przedsiębiorstwo pozyskuje środki produkcji i półprodukty (dostawcy) oraz doprowadza gotowe produkty do ostatecznych nabywców(odbiorcy), 2. infrastrukturę jaką tworzą firmy konsultingowe, agencje marketingowe, agencje reklamy i inne, 3. rynki, na których działa przedsiębiorstwo i występujących na nich nabywców, 4. innych uczestników, których działalność wpływa lub może wpływać bezpośrednio na osiągane wyniki (konkurenci, instytucje finansowe, media, organizacje ochrony konsumentów i inne). Makrootoczenie stanowią siły i wpływy powodowane przez naturę, demografię, politykę, gospodarkę, prawo, ekonomię, kulturę i technologię.
Przedsiębiorstwa mają dość znaczny zakres wpływu na swe mikrootoczenie i bardzo ograniczone możliwości zmiany swego makrootoczenia, co oznacza konieczność dostosowania się do jego warunków i wymagań. Analiza otoczenia przedsiębiorstwa polega na ocenie szans i zagrożeń jakie powodują makroczynniki oraz zdolności oddziaływania na mikroczynniki. Sprawą szczególnie istotną dla przeprowadzenia takiej analizy jest sporządzenie listy czynników, które uważa się za najważniejsze i zdobycie odpowiednich informacji. Użytecznymi źródłami informacji mogą być tutaj klienci i dostawcy, czasopisma fachowe, wystawy, konferencje naukowe itp.
Metody badań dostosowane są do aktualnych potrzeb i możliwości przedsiębiorstwa. Najczęściej stosowane to: scenariusze przyszłości, identyfikacja szans i zagrożeń, ekstrapolacja trendów, opinie ekspertów - metoda delficka.
[Red.]
Zobacz również:
metody prognozowania makrootoczenia
|