Marketing usług ubezpieczenia na życie - live insurances marketing
specyfika działań marketingowych przedsiębiorstw ubezpieczeniowych polega na szczególnym charakterze identyfikowanych i zaspokajanych potrzeb. W odróżnieniu od dóbr przemysłowych cechuje je nieuchwytność, trwałość, niestandardowość i nierozdzielność. Są to potrzeby zwykle nieuświadamiane, o zaspokajaniu których niechętnie się myśli. Usługi ubezpieczeniowe wymagają płacenia za coś, co ma sens dopiero wówczas, gdy zdarzy się nieszczęście osobiste lub dla rodziny. Ich zadaniem jest kompensowanie szkód, czyli zabezpieczenie przed wystąpieniem ryzyka. Przez umowę ubezpieczenia na życie ubezpieczający zobowiązuje się do spełnienia świadczenia, w postaci zapłaty umówionej sumy pieniężnej, renty albo innego świadczenia, w razie zajścia przewidzianego w umowie wypadku w życiu osobistym osoby ubezpieczonej, która zobowiązuje się do płacenia składki. Rozwój ubezpieczeń życiowych zależy głównie od: poziomu gospodarczego kraju, zakresu ubezpieczeń społecznych, obowiązującego systemu prawnego, zasobów i poziomu życia ludności, systemu podatkowego, modelu życia rodziny, istnienia instytucji finansowych oraz instrumentów rynku kapitałowego, rozumienia i stosowania się do prawidłowości gospodarki rynkowej. Korzystnymi warunkami ich rozwoju jest ograniczanie opiekuńczej roli państwa, rosnąca świadomość potrzeby osobistego zabezpieczenia się na starość oraz od ryzyka losowego, rozwarstwienie majątkowe społeczeństwa, rozwój klasy średniej i jej dochodów, wzrost wykształcenia oraz model wielodzietnej rodziny i jej finansowego zabezpieczenia. Pozycja firmy ubezpieczeniowej zależy od zdolności przewidywania potrzeb potencjalnych klientów oraz od najwyższej jakości usług zabezpieczających te potrzeby, co wymaga stosowania szerokiego zakresu marketingu dla pozyskiwania klientów i osiągania przewagi nad firmami konkurencyjnymi. Umożliwia to budowanie lojalności i wiarygodności klientów oraz ich związków i kontaktów z firmą, wyodrębnia i zwiększa popularność jej marki, co zapewnia trwałość, sprzedaż i dochodowość firmy.
[T. Sztucki]
|