działania marketingowe nastawione na tworzenie i utrwalanie więzi między przedsiębiorstwem i klientami dzięki wysokiej jakości obsługi przez wysoko wykwalifikowanych pracowników przedsiębiorstwa. Niezbędnym warunkiem tych więzi jest włączenie pracowników obsługi klientów do formułowania celów i sposobów pozyskiwania nabywców przez działania marketingowe przedsiębiorstwa oraz wyrabianie nastawienia na rozpoznawanie i zaspokajanie potrzeb nabywców, a także świadczenie usług przed i po sprzedaży. Marketing interakcyjny ma szczególne znaczenie w działalności usługowej, w której nie materialny produkt, lecz niematerialna usługa i obsługa są warunkiem pozyskania klienta i utrwalenia jego lojalności do firmy. W niektórych organizacjach ustalany jest „program gwarantowanej obsługi” i związany z nim fundusz pieniężny, z którego klientom wypłacane są odszkodowania za obsługę niezgodną z „programem”. Kwota pozostająca po zaspokojeniu uzasadnionych roszczeń dzielona jest między pracowników obsługi stanowiąc element motywacyjny.
[T. Sztucki]
Bilans płatniczy - zestawienie ogółu należności i zobowiązań zagranicznych kraju. Jest on sporządzany w wyrażeniu finansowym w okresach rocznych i obejmuje wszystkie...