Zadania stratega - strategist’s tasks
spełnianie powinności wobec firmy i siebie samego polegające na umiejętnym wykorzystaniu tego wszystkiego, co firma umie robić dobrze i co ją wyróżnia od innych (mocne strony), co jest i będzie korzystne w otoczeniu jej działania w celu zapewnienia jej dobrej pozycji na rynku i dobrego wizerunku w społeczeństwie. Tak więc, zadaniem stratega jest opracowanie i wybór takiej strategii, która umożliwiałaby urzeczywistnienie misji przedsiębiorstwa, mimo nawet niekorzystnych zmian zachodzących w otoczeniu.
Strateg musi wiedzieć, gdzie chce iść i jaką wybrać drogę (strategię), aby dojść do wyznaczonego celu wykorzystując efektywnie posiadane kapitały i zachowując równowagę z otoczeniem swojej firmy. Musi on znaleźć odpowiedzi na następujące pytania:
jakie są szanse i ograniczenia rozwoju firmy i rynku w sektorze jej działania?
jakie produkty i usługi powinna ona oferować i wytwarzać?
na jakich rynkach należy oferować produkty i jakie są możliwości ich segmentacji?
jakie środki osobowe, finansowe i materialne (techniczne) należy w tym celu przygotować?
w jaki sposób należy użyć tych środków, aby osiągnąć sukces przy przewidywanym poziomie ryzyka?
Znalezienie odpowiedzi na te pytania jest zadaniem stratega, którego rozwiązania nie może nikomu powierzyć. Strateg musi dokładnie przeanalizować nie tylko te poszczególne zagadnienia, ale także ich wzajemne relacje i współzależności. Zagadnienia te powinien on rozwiązywać nowatorsko, mając świadomość, że w grze o przyszłość wygrywa mądrzejszy i szybszy oraz bardziej konkurencyjny.
[J. Penc]
Zobacz również:
menedżer-strateg
,
zarządzanie strategiczne
,
formułowanie strategii
|