Wskaźniki rentowności - profitability ratios
wskaźniki zyskowności lub stopy zyskowności; podstawowe mierniki oceny efektywności działalności firmy polegające na odnoszeniu osiągniętego zysku do wartości sprzedaży, majątku lub wkładu inwestycyjnego akcjonariuszy. Są one najbardziej syntetycznymi wskaźnikami efektywności zarządzania firmą, gdyż ich zmiany odzwierciedlają trafność decyzji inwestycyjnych i cenowych, zmiany w kosztach jednostkowych wytwarzania, amortyzacji, jak i posiadanego majątku.
W literaturze formułuje się wiele rodzajów takich wskaźników. W tej grupie znajdują się m.in.:
wskaźniki rentowności majątku (return on assets); stosunek zysku netto do wartości majątku. Wskaźnik ten informuje, jaki dochód jest osiągany z dostępnych w tym czasie zasobów firmy;
wskaźnik zwrotu z inwestycji (return on investment): stosunek zysku po opodatkowaniu do aktywów ogółem. Wskaźnik ten określa jak efektywna jest sprzedaż i produkcja;
wskaźnik zwrotu kapitału (return on equity): stosunek zysku netto do kapitału własnego. Wskaźnik ten dostarcza informacji o tym jaki dochód uzyskuje właściciel przedsiębiorstwa z zainwestowanego kapitału własnego;
wskaźnik rentowności sprzedaży (return on sales): stosunek zysku netto do wartości sprzedaży. Wskaźnik ten określa, jakie efekty w postaci zysku osiągnęło przedsiębiorstwo w stosunku do zrealizowanego obrotu ze sprzedaży;
wskaźnik marży brutto (gross profit margin): sprzedaż minus koszty bezpośrednie. Wskaźnik ten pokazuje jak skutecznie kontrolowane są koszty i jak efektywna jest sprzedaż.
[J. Penc]
|