Koopetycja - Coopetition
Z koopetycją mamy do czynienia wtedy, gdy przedsiębiorstwa jednocześnie ze sobą współpracują i konkurują, a relacja ta jest wzajemnie dla nich korzystna.
Wtróżniono sześć cech koopetycji, a mianowicie:
- jednoczesność,
- wzajemną korzystność,
- złożoność,
- dynamikę,
- wyzwania menedżerskie,
- wpływ na zmianę sektora.
Z perspektywy strategicznej koopetycja to strategia zaprojektowana po to, aby osiągnąć wyższy poziom sprawności działania, a docelowo przewagę konkurencyjną dzięki współpracy z konkurentami.
Logika ortogonalna pozwala zdefiniować koopetycję jako taką kombinację składowych relacji konkurencji i współdziałania, które najbardziej odpowiadają dążeniom menedżerów.
W ujęciu dynamicznym koopetycja to system aktorów w interakcji opartej na częściowej zgodności interesów i celów.
[za W. Czakon]
|