Ucząca się organizacja - learning organization
organizacja, która inspiruje i wspomaga uczenie się wszystkich jej członków i sama ciągle przekształca się stosownie do posiadanych możliwości i potrzeb otoczenia, korzystając z doświadczeń zarówno własnych pracowników, konkurencji jak i innych narodów i społeczeństw. Pracownicy uczącej się organizacji nie przywiązują się do dotychczas stosowanych sposobów, narzędzi czy procedur, obca jest im myśl, że wszystko stanowi ich sprawdzony dorobek i niezbywalną własność. Każdy element organizacji jest otwarty, a stałe ulepszanie jest sposobem i stylem pracy.
Zdaniem H. Sadownika taką organizację cechuje:
specyficzny klimat, w którym pracownicy są zachęcani do uczenia się i rozwoju swoich zdolności i możliwości, m.in. poprzez pracę nad swoimi obowiązkami, podejmowanie inicjatyw, zdobywanie nowej wiedzy i umiejętności;
rozszerzenie na klientów i dostawców klimatu uczenia się i rozwoju poprzez organizowanie wspólnych programów szkoleniowych, wspólne rozwiązywanie problemów i wprowadzanie nowych rozwiązań;
traktowanie uczenia się i rozwoju jako centralnej sprawy w polityce firmy i jako podstawy powodzenia w rywalizacji z konkurentami;
ciągły proces organizacyjnego przekształcania się jako rezultat uczenia się i indywidualnego rozwoju, obejmujący założenia, cele, normy i procedury operacyjne.
Proces uczenia się organizacji powinna dzisiaj cechować wysoka sprawność, gdyż musi ona szybko i elastycznie odpowiadać na wyzwania rynku. Tymczasem w wielu firmach nadal ,,panuje” wyuczona nieudolność i przeświadczenie o niewzruszalności istniejących rozwiązań w zakresie struktur i hierarchii, co sprawia, że uczestnicy organizacji zużywają dużo energii i czasu na działania mało efektywne, związane głównie z walką o wpływy i rywalizację o wyższe miejsce w utrwalonej strukturze. Godzą się też na utrzymywanie niesprawności organizacyjnego uczenia, wbrew obiektywnym interesom własnym i organizacji.
[J. Penc]
Zobacz również:
reorganizacja
,
transformacja
,
inteligencja firmy
|