Alianse strategiczne - strategic alliances
przymierza, sojusze strategiczne – porozumienia i sojusze różnych podmiotów działających na rynku, które mają doprowadzić do osiągania korzystnych dla wszystkich stron układów celów gospodarczych, dzięki wspólnemu zarządzaniu jakimś przedsięwzięciem lub dziedziną działalności. Alianse umożliwiają osiąganie następujących korzyści:
· stworzenie przesłanek dla wykorzystania sposobności rynkowych pojawiających się na skutek nowych odkryć naukowych;
· zmniejszenie kosztów w zakresie badań i rozwoju, przygotowanie nowego produktu, stworzenie nowych kanałów zbytu, stworzenie i przeszkolenie zespołu sprzedawców;
· otwarcie firmie dostępu do zasobów marketingowych, technicznych i produkcyjnych, które byłyby inaczej niedostępne;
· pobudzanie synergizmu, szczególnie w osiąganiu orientacji na klienta;
· zmniejszenie ryzyka inwestowania w niepewnym otoczeniu;
· osiągnięcie korzyści płynących z ekonomiki skali i efektu doświadczeń;
· wspólnymi siłami pokonywanie bariery wejścia do nowego sektora lub na nowy geograficznie rynek;
· osiągnięcie korzyści płynących z łączenia (krzyżowania) technologii i udostępniania sobie wynalazków bez konieczności kupowania licencji;
· uzyskanie silnej pozycji w przetargach z odbiorcami i dostawcami oraz innymi organizacjami uczestniczącymi w procesie przesuwania produktu od jego wytwórcy do ostatecznego nabywcy;
· poznanie mocnych i słabych stron swojego partnera, aby w przyszłości wykorzystać tę wiedzę w walce konkurencyjnej.
Uczestnicy aliansów mogą więc relatywnie mniejszym wysiłkiem inwestycyjnym poprawić pozycję konkurencyjną i skuteczniej rywalizować z innymi firmami, a także skuteczniej współpracować z firmami zagranicznymi.
Zobacz również:
strategia firmy
,
strategia konkurencyjna
|