Witamy, 28 czerwca 2024 r. Imieniny: Florentyny, Ligii
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Ryzyko konfliktu - risk of conflict

możliwości wybuchu konfliktu społecznego w przedsiębiorstwie powodowane niezadowoleniem pracowników z poziomu zaspokojenia ich potrzeb, a także rezonansem społecznym, tzn. reakcją na protesty pracowników innych firm, bądź protesty ogólnospołeczne (tzw. solidarność strajkowa). Można więc mówić o wewnętrznym i zewnętrznym pobudzeniu konfliktu. Na zewnętrzne przyczyny konfliktu kierownictwo przedsiębiorstwa w zasadzie nie ma wpływu. Jego możliwości ograniczają się do wewnętrznych uwarunkowań konfliktu. Toteż powinno ono wiedzieć, co rodzi napięcia w pracy (czynniki krytyczne), jakie są powody rozgoryczenia i frustracji (niskie płace, złe warunki pracy, autorytarne zarządzanie itp.) i umieć ,,wyczuwać” oraz przewidywać sytuacje konfliktowe w bieżącym życiu organizacji, a nade wszystko zapobiegać ich powstawaniu przez odpowiednie dokonywanie zmian, których domagają się pracownicy.
Właściwe zapobieganie i rozwiązywanie konfliktów, zanim się one nasilą i ujawnią w formie protestu, może znacznie obniżyć ich koszty. W przedsiębiorstwach mało się myśli o profilaktyce ,,antykonfliktowej”, sądząc że wszystko się jakoś samo ułoży. Z pewnością jest to dziedzina wymagająca rozsądnego zarządzania, umiejętność bowiem szacowania poziomu ryzyka wystąpienia konfliktów w organizacji i zapobiegania im przez wygaszanie źródeł ich powstawania jest wielką sztuką, której menedżerowie muszą się uczyć, bardziej interesując się celami organizacji i związanymi z nią ludźmi.
W teorii zarządzania proponuje się technikę zarządzania przez konflikt (management by conflict). Polega ona na szybkim ujawnianiu konfliktów, ich rozwiązywaniu i tworzeniu nowej jakości stosunków między pracownikami. Nie jest to technika godna polecenia. W nowoczesnej firmie nie ma miejsca na konflikty, lecz na partnerskie stosunki, oparte na zaufaniu i współpracy swobodnej i otwartej dyskusji, na wspólnym ustalaniu celów i środków ich realizacji. Kierownictwo firmy musi zapobiegać konfliktom i likwidować źródła ich powstawania (zasada principis obsta – zapobiegaj początkom, niszcz zło w zarodku).
[J. Penc]

Zobacz również: konflikt , rozwiązywanie konfliktu


« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Bilans płatniczy - zestawienie ogółu należności i zobowiązań zagranicznych kraju. Jest on sporządzany w wyrażeniu finansowym w okresach rocznych i obejmuje wszystkie...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. Akceleracja
5. abandon /zrzeczenie się/

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch