Rozszerzanie marki - widen the range of brand
wprowadzanie przez firmę na rynek pod tą samą marką dodatkowych produktów w tej samej kategorii. Wiele firm wprowadza warianty, które są szczególnymi liniami produktów dostarczanymi tylko do jednej sieci sklepów lub jednego kanału dystrybucji. Wynika to z dążenia dystrybutorów do dysponowania odmienną niż konkurenci ofertą. Te dodatkowe produkty pod tą samą marką mogą mieć charakter innowacyjny, naśladowczy lub uzupełniający (np. inny rozmiar opakowania).
Takie rozszerzenie marki obarczone jest ryzykiem. Marka może bowiem stracić swoje specyficzne znaczenie; sprzedaż nowych wariantów może się odbywać kosztem dotychczasowych, a zyski płynące z rozwinięcia mogą nie pokryć kosztów jego opracowania i promocji. Rozwinięcie marki udaje się najlepiej, gdy odbiera klientów konkurencji, a nie gdy zmniejsza znaczenie innych elementów oferty.
[J. Penc]
Zobacz również:
strategia marki produktu
|