Reguły projektowania strategii - strategy designing rules
zasady komponowania, preparacji strategii; reguły łączenia (sprzęgania) ze sobą poszczególnych elementów strategii i wiązania całości z architekturą otoczenia.
Projektując strategię należy:
1. Odejść od jednostronnego i krótkowzrocznego myślenia w kategoriach bilansu i zysku.
2. Nie lekceważyć żadnej nawet chwilowej okazji do zdobycia przewagi.
3. Koncentrować się na opanowanych sferach działania, unikać sfer mało znaczących, w myśl zasady, że lepiej być najlepszym na małym segmencie niż mizernym na szerokim rynku.
4. Dywersyfikując (różnicując) produkcję, wchodzić w dziedziny, które rozwijają się stopniowo.
5. Nie dążyć do pokonania konkurentów, lecz coraz lepszego zaspokajania potrzeb konsumentów (klientów).
6. Uznać, że głównym atutem firmy jest wysoka jakość wyrobów i usług i konsekwentnie wprowadzać zarządzanie totalną jakością.
7. Systematycznie wprowadzać innowacje i stwarzać warunki do ich powstania i wdrażania (dyfuzji), pamiętając o tym, że każda nowocześnie zarządzana firma rozwija dwie główne funkcje biznesu: marketing i innowacje.
8. Inwestować w rynek i rozszerzać sprzedaż, doskonaląc cały system dystrybucji także w aspekcie logistycznym.
9. Dopasowywać firmę do otoczenia a nie odwrotnie, zaś jej strukturę do struktury potrzeb odbiorców (konsumentów).
10. Rozwijać kooperację z firmami zagranicznymi (alianse strategiczne).
11. Pozyskiwać nowoczesne technologie, odchodzić od koncepcji produkty –rynki na rzecz koncepcji technologie –produkty –rynki.
12. Stale obserwować środowisko działania firmy (konkurencję, technologię, prawo, politykę, uwarunkowania społecznego i ekologicznego rozwoju).
[J. Penc]
Zobacz również:
strategie
,
formułowanie strategii
,
struktura strategii firmy
|