Witamy, 28 czerwca 2024 r. Imieniny: Florentyny, Ligii
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Podsystemy w organizacji - subsystems in organization

podstawowe elementy organizacji jako systemu otwartego, tzn. zdolnego do stałej interakcji z otoczeniem, transformacji zasileń i odpływu jej rezultatów oraz utrzymania z nim równowagi dynamicznej.
Według M. Bielskiego w organizacji można wyróżnić pięć zasadniczych podsystemów. Są to:
1. Podsystem celów i wartości będący wyrazem związków organizacji z otoczeniem. Podsystem ten powstaje pod wpływem otoczenia socjokulturowego. Organizacja czerpie szereg wartości z tego otoczenia, co powoduje dość znaczne różnice miedzy podobnymi organizacjami funkcjonującymi w różnych kręgach kulturowych.
2. Podsystem techniczny obejmujący technikę i technologię używaną w procesach transformacji zachodzących w organizacji. W obrębie tego podsystemu zachodzą największe różnice między poszczególnymi organizacjami. Podsystem ten wywiera zwłaszcza silny wpływ na podsystem struktury.
3. Podsystem psychospołeczny składający się z poszczególnych jednostek i grup społecznych uczestniczących w organizacji. Obejmuje on takie czynniki, jak indywidualne motywacje i zachowania organizacyjne, układ wzajemnych wpływów, ról i statusów, poziomy aspiracji uczestników organizacji oraz ich cele, wartości i przekonania.
4. Podsystem struktury, obrazujący sposób podziału organizacyjnych zadań, sposobów ich realizacji oraz zasady ich łączenia i koordynowania. Zawiera on relacje między wszystkimi składnikami organizacji – ludźmi i elementami rzeczowymi oraz określazależności wynikające z podziału władzy w organizacji, przebieg procesów pracy i sposób przekazywania informacji.
5. Podsystem zarządzania łączący i spajający wszystkie pozostałe podsystemy organizacji w sposób umożliwiający osiąganie efektu synergii. Jego zadaniem jest utrzymanie równowagi między organizacją a otoczeniem oraz współpracy między wszystkimi podsystemami dla zapewnienia sprawnego jej funkcjonowania jako całości.
[J. Penc]

Zobacz również: organizacja , struktura organizacji , synergia


« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Bilans płatniczy - zestawienie ogółu należności i zobowiązań zagranicznych kraju. Jest on sporządzany w wyrażeniu finansowym w okresach rocznych i obejmuje wszystkie...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. Akceleracja
5. abandon /zrzeczenie się/

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch