Podejście instytucjonalne - institutional approach
charakteryzuje się skupieniem uwagi na aspektach podmiotowych badanego problemu. Zgodnie z tym podejściem podstawowe znaczenie ma uzyskanie odpowiedzi na pytanie: kto (jako podmiot) powinien realizować poszczególne funkcje? W podejściu instytucjonalnym poszczególne elementy systemu są ,,wielkościami stałymi” i do nich są dostosowywane zadania. Stosując to podejście najpierw ustala się na podstawie doświadczenia i intuicji strukturę podmiotową systemu, następnie zaś przydziela się a niejednokrotnie nawet poszukuje odpowiednich zadań dla uprzednio utworzonych elementów systemu.
W marketingu podejście instytucjonalne oznacza zanalizowanie i sklasyfikowanie instytucji zaangażowanych w proces dystrybucji (tzw. instytucjonalny kierunek marketingu).
Podejście instytucjonalne ma wiele wad, z których podstawową jest z pewnością rozpatrywanie problemu przez pryzmat dotychczasowych rozwiązań. Toteż ma ona ograniczone zastosowanie.
[J. Penc]
Zobacz również:
instytucja
,
instytucjonalizacja
|