Planowanie działalności przedsiębiorstwa - business planning
określanie celów, jakie firma chce osiągnąć, strategii działania oraz norm czasowych, w jakich te cele powinny być osiągnięte.
W praktyce termin ten jest używany przede wszystkim do określenia zbioru czynności związanych ze sporządzeniem (preparacją) planu działania firmy (organizacji).
Plan określa program przyszłego działania. Według T. Kotarbińskiego dobry plan powinien być:
celowy, tj, określający właściwe środki prowadzące do celu;
wykonalny, co oznacza, że przy dostępnych środkach i w określonych warunkach osiągnięcie celu jest prawdopodobne;
zgodny wewnętrznie, co oznacza, że stanowi on całość zorganizowaną, w której poszczególne cele nie są ani sprzeczne, ani nie przeszkadzają sobie wzajemnie;
operatywny, tzn. odpowiednio czytelny, zrozumiały i ścisły, nadający się do realizacji zgodnej z przewidywanym wykorzystaniem zasobów i tokiem działania;
elastyczny, co oznacza, że już w samym planie została zawarta możliwość jego modyfikacji w przypadku zmiany środków lub warunków;
odpowiednio ograniczony pod względem swojej szczegółowości, czyli nie utrudniający swobody działania;
długodystansowy, czyli wybiegający w przyszłość w granicach możliwości przewidywania;
terminowy, tj. określający terminy realizacji celów pośrednich i celu głównego;
kompletny, tzn. uwzględniający całość działania;
racjonalny, tzn. opracowany gruntownie, z uwzględnieniem możliwie wszystkich związków przyczynowo-skutkowych związanych z przewidywanym działaniem.
[J. Penc]
Zobacz również:
planowanie strategiczne
|