utrudnienia związane z wejściem i wyjściem z rynku. Typowymi barierami wejścia są m.in:
wielkości produkcji i obrotu niezbędne w danej branży;
faktyczne lub fikcyjne zróżnicowanie produktu;
potrzeby kapitałowe;
koszty przestawienia się odbiorcy z jednego producenta czy sieci handlowej na innego producenta (sieć handlową);
dostęp do źródeł i kanałów zaopatrzenia oraz zbytu;
polityka państwowa;
system sankcji lub oczekiwane retorsje ze strony wiodących firm działających w danym segmencie rynku.
Z kolei barierami wychodzenia z rynku mogą być:
posiadane wyspecjalizowane aktywa przedsiębiorstwa;
wysokość stałych kosztów wiążących się z opuszczeniem rynku lub jego segmentu;
konieczność zmiany kontaktów społecznych i nawiązanie nowych stosunków;
zaangażowanie emocjonalne i przyzwyczajenia;
sankcje społeczne i administracyjne grożące w przypadku opuszczenia segmentu rynku, zaprzestania produkcji określonych wyrobów.
Bariery wejścia i wyjścia z rynku wiążą się bezpośrednio z dążeniem przedsiębiorstwa do wzrostu zysku i dalszego jego rozwoju. Bariery te tworzą korzyści dla przedsiębiorstw już działających na danym rynku i poważne utrudnienia (koszty) dla tych, które pragną wejść do przemysłu lub na rynek.
Bilans płatniczy - zestawienie ogółu należności i zobowiązań zagranicznych kraju. Jest on sporządzany w wyrażeniu finansowym w okresach rocznych i obejmuje wszystkie...