Badanie rynku - market research, market survey
– ogół czynności zmierzających do poznania roli zjawisk i procesów rynkowych – podaży i popytu, a także związków między nimi oraz ich genezy stanu obecnego i tendencji rozwoju.
Badania rynku są powszechną metodą charakterystyki rynku. Określają one potencjalne potrzeby klientów i ich oczekiwania w stosunku do oferowanych produktów czy usług. Mogą one przyjąć postać badań formalnych, oficjalnych, przeprowadzanych osobiście, przez telefon lub ustnie. Mogą być prowadzone poprzez: ankiety, wywiady, obserwacje bezpośrednie, badania panelowe, jakościowe, eksperymentalne, symulacyjne, modelowanie matematyczne i analizę statystyczno-ekonomiczną.
Badania rynku obejmują obserwację rynku (bieżące spostrzeganie zjawisk rynkowych lub ich fragmentów w trakcie prowadzenia działalności rynkowej), analizę rynku (systematyczne badanie elementów i czynników wpływających na układ stosunków rynkowych) i badania naukowe rynku mające na celu wykrycie prawidłowości rządzących rynkiem i opracowanie prognoz rynkowych.
Zobacz również:
rynek
,
metoda AIO
,
zachowanie się konsumenta
,
sondaż
|