|
|
|
|
Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
|
Natężenie konkurencji - intensity of competition
stopień rywalizacji między firmami danego sektora wynikający z układu ekonomicznych sił wewnętrznych dominujących w tym sektorze. Natężenie to wynika więc ze struktury ekonomicznej sektora i według M. Portera zależy ono od pięciu podstawowych sił, które konkurencję pobudzają i wyznaczają rentowność w sektorze mierzoną długofalową stopą zysku.
Siły te to:
pojawienie się na arenie nowych firm (konkurentów),
zagrożenie ze strony substytutów wytwarzanych przy użyciu innej technologii;
siła przetargowa nabywców;
siła przetargowa dostawców;
konkurencja między przedsiębiorstwami mającymi już ustaloną pozycję na rynku.
Przy danym układzie sił istnieją różne czynniki, które wpływają na nasilenie konkurencji. Porter wymienia następujące czynniki:
istnienie wielu konkurentów lub występowanie konkurentów o zbliżonej sile;
słabe tempo wzrostu danej gałęzi przemysłu;
wysokie stałe koszty wytwarzania oraz koszty zapasów;
brak zróżnicowania (nie są ponoszone koszty przekształceń);
skokowa zmiana zdolności produkcyjnych;
konkurenci zróżnicowani co do charakteru;
występowanie wartości o dużym znaczeniu strategicznym;
bariery utrudniające wyjście z rynku trudne do pokonania.
[J. Penc]
Zobacz również:
potencjał rynku
,
konkurencja
,
pozycja konkurencyjna
,
atrakcyjność biznesu
,
atrakcyjność segmentu
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym |
|
|
|