Badania śledzące reklamy - advertising tracking studies
– badania prowadzone przez wyspecjalizowane agencje badań marketingowych. Polegają one na gromadzeniu danych o różnych aspektach odbioru reklamy przy użyciu kilkunastokrotnego sondażu bezpośredniego lub telefonicznego w różnych fazach kampanii reklamowej. Dostarczają one systematycznie informacji zwrotnych, które można wykorzystać do modyfikacji tej kampanii. Są to badania skuteczne ale drogie, gdyż muszą być przeprowadzane na dużej próbie osób (1500 i więcej). O wiele tańsze i łatwiejsze są badaniawykorzystujące technikę zorganizowanych wywiadów grupowych (focused group interview), w której można się posłużyć skalami postaw i techniką dyferencjału semantycznego (zróżnicowania znaczeniowego) popularną w psychologii społecznej.
Specjaliści od reklamy uważają, że reklama wywiera wpływ na klienta etapami – najpierw przez dostarczenie wiedzy o produkcie, następnie przez zmianę postawy i poglądów na jego temat, wreszcie skłonienie klienta, a nawet ,,zmuszenie” go do zakupu.
Zobacz również:
badanie marketingowe
,
sondaż
|