wywiad marketingowy - interview
Zbiór procedur i źródeł wykorzystywanych przez menedżerów w celu pozyskiwania bieżących informacji o przebiegu i zmianach otoczenia marketingowego przedsiębiorstwa. Zbierane informacje dotyczą postaw i zachowania klientów, dostawców, hurtowników, detalistów i konkurentów i gromadzone są przez menedżerów za pomocą rozmów, czytania prasy, fachowych publikacji, wywiadów udzielanych przez uczestników rynku, oglądania programów telewizyjnych itp. Ukierunkowane wywiady marketingowe są częścią badań prowadzonych przez przedsiębiorstwa. Przygotowanie wywiadu wymaga:
1. ustalenia celu wywiadu,
2. rodzaju wywiadu,
3. opracowania kwestionariusza lub scenariusza wywiadu,
4. przeprowadzenia badania pilotażowego,
5. ustalenia rodzaju i liczby rozmówców,
6. wyboru miejsca i czasu trwania wywiadu,
7. przeprowadzenia wywiadu. Wyróżnia się wywiady ustne, pisemne, swobodne i ustrukturalizowane, jawne, ukryte, indywidualne i zbiorowe.
Zobacz również:
badania marketingowe
|