reklama uliczna i drogowa
Nazywana jest także reklamą zewnętrzną i polega na wykorzystywaniu różnych miejsc na ulicach miast i na drogach dla umieszczania na nich tekstów i rysunków reklamowych. Najbardziej popularnymi środkami tej reklamy są reklama świetlna, plakaty, afisze, bilboardy, napisy itp. umieszczane na tablicach reklamowych, słupach, przystankach komunikacji miejskiej, dworcach, autobusach, tramwajach, na dachach i ścianach domów, fasadach sklepów i wszędzie tam, gdzie istnieją warunki, że reklamy te zostaną dostrzeżone przez możliwie największą liczbę przechodniów, kierowców samochodów, przyjezdnych i innych potencjalnych nabywców reklamowanych produktów. Grafika reklamowa, rozmiary reklam oraz ich lokalizacja wymagają dostosowania do możliwości percepcji przez spieszącego się przechodnia i do osób poruszających się z dużą prędkością za pomocą różnych środków komunikacji. Wymaga to rezygnacji ze skomplikowanych form graficznych i posługiwania się sugestywnymi prostymi rysunkami i fotografiami powiązanymi z atrakcyjnym tekstem. Reklamy stawiane na drogach i autostradach muszą mieć znaczne wymiary. Lokalizuje się je przy wjazdach na szosy, koło mostów, przed wjazdem do miast itp. Sposób wykonania i rozmieszczenia tych reklam musi odpowiadać przepisom prawa drogowego. Uliczną reklamę świetlną stanowią napisy reklamowe w oknach wystawowych, nad sklepami, na budynkach i na specjalnych konstrukcjach. Dominują w tej reklamie kolorowe i ruchome napisy oraz rysunki sprawiające wrażenie tworzących się obrazów na oczach oglądających. Za pomocą tej reklamy popularyzuje się znaki towarowe i handlowe, nazwy towarów, a także krótkie slogany reklamowe.
[T. Sztucki]
|