Planowanie strategiczne - strategic planning
proces wyboru celów przedsiębiorstwa, ustalanie polityki i programów potrzebnych do realizacji konkretnych zadań niezbędnych do osiągnięcia tych celów oraz wyboru metod koniecznych do zapewnienia wdrożenia polityki i programów strategicznych. Jest to więc proces decydowania o tym, co dla przyszłości firmy jest najwłaściwsze, czym się powinna zajmować, jacy będą klienci i w jaki sposób zapewnić sobie lepsze funkcjonowanie i większą skuteczność. Podstawą tego planowania jest zespolenie na każdym poziomie zarządzania, myślenia strategicznego z operacyjnym podejmowaniem decyzji i włączenie w te procesy wszystkich obszarów funkcjonalnych organizacji.
Podstawą planowania strategicznego firmy jest zwykle pewna wizja przyszłości, z której wynikają wytyczne dla określenia misji i celów oraz budowy strategii. Głównymi jego cechami muszą być: kompleksowość, tj. konieczność jego realizacji z perspektywy całej organizacji, kreatywność, tj. poszukiwanie najlepszych nowatorskich rozwiązań w systemie, który obejmuje organizację i otoczenie oraz ich wzajemne relacje, a także antycypacja, tj. wyprzedzające rozpoznanie warunków działania, problemów, skutków, okazji, zagrożeń itp.
Planowanie strategiczne zapewnia konsekwentne ukierunkowanie działalności przedsiębiorstwa. Ułatwia menedżerom przewidywanie problemów, zanim powstaną i rozwiązywanie ich zanim staną się trudne, a także dostrzeżenie okazji ryzykownych i pewnych oraz dokonanie wyboru między nimi. Dokładna analiza związana z opracowaniem planu strategicznego dostarcza im większej liczby informacji, co ułatwia podejmowanie trafnych decyzji.
[J. Penc]
Zobacz również:
formułowanie strategii
,
struktura strategii firmy
|