Organizowanie - organizing
działanie kierownicze polegające na definiowaniu czynności, porządkowaniu ich i grupowaniu w większe sekwencje oraz przydzielaniu do wykonania pracownikom, a także łączenie różnych elementów składowych na zasadzie harmonizacji i ,,współprzyczyniania się części do powodzenia całości”. Proces organizowania można więc rozumieć dwojako: jako organizowanie procesowe bądź strukturalne.
Organizowanie procesowe polega na projektowaniu procesów wykonawczych i procesów zarządzania (koordynacja ich elementów i powiązań w czasie i przestrzeni) pod kątem ergonomicznego i racjonalnego (uporządkowanego) przebiegu poszczególnych czynności podstawowych i pomocniczych w konkretnych warunkach ich wykonywania na stanowisku pracy, linii technologicznej, hali fabrycznej itp.), a także ,,projektowaniu” interwencji w przebiegu tych procesów w przypadku negatywnych ich odchyleń od przyjętych parametrów.
Organizowanie strukturalne polega z kolei na grupowaniu czynności i pracowników w komórki i zespoły komórek (wydziały, zakłady itp.), przydzielaniu zadań, prac, urządzeń i materiałów, kształtowaniu więzi współpracy i podległości między komórkami, delegowaniu i rozgraniczaniu uprawnień oraz udzielaniu reguł koordynacji i współdziałania, opierając się na regułach prakseologii i logistyki.
W każdej dobrze zorganizowanej firmie warunkiem prawidłowego określenia struktury organizacyjnej powinno być organizowanie procesowe, co oznacza, że organizacja elementów (strukturalizacja) powinna się zasadzać na organizacji działań (strukturalizacji procesów).
[J. Penc]
Zobacz również:
harmonizacja
,
kooperacja
,
koordynacja
,
synergia
|