Negocjacje w biznesie - negotiations in business
sekwencja posunięć, dzięki którym strony negocjujące osiągają możliwie korzystne rozwiązanie częściowego konfliktu interesów i dostrzegają uzasadnioną potrzebę zawarcia transakcji. Istota negocjacji sprowadza się do tego, aby uczyć się rozumieć potrzeby partnera i tak je zaspokajać, by w zamian za to otrzymać to, co nam jest potrzebne.
Według R. Fishera i W. Ury"ego każdą metodę negocjacji można ocenić za pomocą trzech kryteriów. Powinna ona prowadzić do mądrego porozumienia, jeżeli tylko porozumienie jest możliwe. Powinna być efektywna i powinna prowadzić do polepszenia, a przynajmniej nie niszczyć stosunków między stronami.
Zdaniem Z. Nęckiego rozsądne negocjacje odznaczają się trzema cechami, którymi są:
obustronna a nie jednostronna korzyść (obie strony osiągają ,,uzasadnione korzyści”),
uzyskane rozwiązanie powinno być uczciwe, zarówno w sensie zgodności z obowiązującymi przepisami jak i z obowiązującą obyczajowością,
rozwiązanie powinna cechować względna trwałość rezultatu.
[J. Penc]
Zobacz również:
sztuka biznesu
,
podstawowe zasady biznesu
|