Kompetencja - competence
zakres uprawnień, obowiązków i odpowiedzialności menedżera (pracownika) przypisany do jego stanowiska i wymagany w praktycznym działaniu. W odniesieniu do menedżera wymagana jest nie tylko kompetencja zawodowa, a więc umiejętność wykonywania swojej pracy w sposób sprawny i skuteczny, ale także kompetencja interpersonalna. Oznacza onaumiejętność osiągania przez kierownika zamierzonych wyników przez kierowany przez niego zespół bez wywoływania zbędnych napięć i konfliktów, zrywania istniejących między nim a pracownikami więzi emocjonalnych, a więc w taki sposób, aby ich współpraca miała charakter twórczy i zachęcała pracowników do lepszej pracy i tworzenia dobrej atmosfery.
Ogólnie na kompetencję menedżera składają się cztery rodzaje umiejętności:
koncepcyjne: prognozowanie i programowanie działań strategicznych dotyczących rozwoju firmy i jej współpracy z otoczeniem;
administracyjne: związane ze sprawnym i efektywnym kierowaniem firmą lub wyznaczoną jednostką organizacyjną, scalaniem i koordynowaniem pracy jednostek i grup;
techniczne: wiedza specjalistyczna i doświadczenie w realizacji określonych zadań (sprawność w operowaniu rzeczami);
organizacyjne: znajomość zasad sprawnej organizacji i nowoczesnych technik organizatorskich;
interpersonalne: umiejętność współpracy z ludźmi, zdolność do ich aktywizowania i pobudzania do działania (posiadanie ,,energii społecznej”).
W praktyce wszystkie te umiejętności ściśle się ze sobą zazębiają i integrują. Jednak w miarę przechodzenia do wyższych szczebli zarządzania maleje rola umiejętności technicznych i organizacyjnych, rośnie zaś znaczenie koncepcyjnych i administracyjnych. Natomiast umiejętności interpersonalne są ważne na każdym szczeblu zarządzania.
[J. Penc]
Zobacz również:
umiejętność działania
,
umiejętności menedżerskie
|