Estetyka - aesthetics
nauka o pięknie i przeżyciach związanych z jego percepcją. W znaczeniu potocznym estetyka oznacza poczucie piękna. Poczucie to nabiera coraz większego znaczenia w nowoczesnym gospodarowaniu i zarządzaniu. Ludzie bowiem powinni przeżywać piękno i tworzyć na zasadzie piękna. Szczególnie ważne jest poczucie piękna w organizacji przestrzennej stanowisk pracy i wytworów pracy. W związku z tym mówi się o estetyce pracy i estetyce wyrobu.
Estetyka pracy zajmuje się wykorzystaniem poczucia piękna przy kształtowaniu środowiska pracy, w którym ludzie pracują. Zakłada ona pozytywny wpływ piękna (harmonia rozwiązań przestrzennych, odpowiednie kształty, barwy, kwiaty, zieleń, czystość, higiena, napisy itp.) na kształtowanie kultury życia codziennego, atmosferę pracy i motywację działania. Estetyka wyrobu zajmuje się projektowaniem i wykonywaniem wyrobu z punktu widzenia jego różnych cech (kształt, cechy fizyczne, wygląd, opakowanie itp.), aby bardziej odpowiadały wrażliwości estetycznej klientów. Znaczenie takich cech rośnie w miarę wzrostu poziomu kulturalnego oraz zamożności społeczeństwa.
[J. Penc]
Zobacz również:
warunki pracy
,
kolorystyka
,
nowy produkt
,
nowoczesne biuro
,
zarządzanie estetyczne
|