Controller - controller
menedżer spełniający w przedsiębiorstwie funkcję sterowania i nadzorowania jego działalności, odpowiedzialny za analizy wyników i ich prezentacje.
Controller jest:
stałym doradcą ekonomicznym zarządu firmy w opracowywaniu planów operacyjnych i strategicznych, przeprowadzaniu kontroli wyników i sterowaniu procesami,
specjalistą określającym drogi sukcesu firmy, inicjującym i przeprowadzającym specjalne badania i współuczestniczącym w rozwiązywaniu problemów organizacji;
bezpośrednim projektodawcą narzędzi planowania i budżetowania oraz kontrolerem wiarygodności danych wewnętrznych i zewnętrznych.
Jego zadaniem jest koordynacja planowania w przedsiębiorstwie, tworzenie nowego rachunku ekonomicznego odpowiadającego potrzebom firmy, gromadzenie, analizowanie i przygotowywanie w postaci syntetycznej raportów zawierających fakty, wskaźniki wraz z interpretacją jako materiały do poszukiwania właściwych decyzji przez osoby kierujące firmą, aby mimo występowania odchyleń zostały osiągnięte wytyczone cele.
Controller powinien być wszechstronnym specjalistą z zakresu zarządzania i kierowania (łącznie z rewizją i organizacją), orędownikiem zarządzania strategicznego, skłonnym do wprowadzania innowacji. Musi mieć dobrą znajomość koncepcji, instrumentów i technik stosowanych w ekonomice i zarządzaniu. Jest on bowiem odpowiedzialny za pełność i wiarygodność danych i ich właściwą interpretację.
Zobacz również:
controlling
|