Autorytet - authority
(łac. auctoritas – powaga moralna); wysokie poważanie danej osoby w określonym środowisku zawodowym lub społecznym, skłaniające do podporządkowania postaw i zachowań jej opiniom i dyrektywom.
Autorytet oznacza więc powagę moralną i odnosi się do:
uznania (najczęściej przez ogół) czyjegoś wpływu, znaczenia, poważania, uznania, szacunku, wiarygodności, zaufania itp.),
człowieka, instytucji, doktryny, pisma itp. cieszących się szczególną powagą w jakiejś dziedzinie w opinii pewnych ludzi.
Autorytet może być formalny i nieformalny. Autorytet formalny wynika z zajmowanego stanowiska i jego źródłem może być instytucja, a nie indywidualne (osobowe i osobowościowe) cechy człowieka. Najbardziej pożądaną formą autorytetu jest autorytet nieformalny. Cieszy się nim taki człowiek, którego walory osobiste (wiedza, umiejętności, zasady moralne, urok osobisty itp.) są bardziej znaczące niż atrybuty zajmowanej przez niego pozycji w społeczeństwie. W życiu społecznym autorytet rzadko jest wynikiem poszanowania czyjegoś stanowiska czy kompetencji, lecz najczęściej wynikiem szacunku za realizowanie głoszonych przez daną osobę wartości i przekonań, szlachetności i prawości postępowania w życiu.
Autorytet menedżera nie opiera się wyłącznie na jego kompetencjach zawodowych i wiadomościach fachowych, lecz również na umiejętności kulturalnego zachowania się i utrzymania dobrych kontaktów z ludźmi.
Zobacz również:
integratywny styl kierowania
|