ankieta - inquiry
stanowi ją zbiór specjalnie dobranych pytań, na które badane osoby powinny udzielić odpowiedzi. Wykorzystywana jest do prowadzenia badań marketingowych mających na celu poznawanie opinii nabywców na temat oferowanych produktów, dogodności obsługi, skłonności zakupu wprowadzanych na rynek nowych produktów i wielu innych zagadnień. Forma i treść ankiety zależy od sposobu badania przy udziale lub bez pomocy ankieterów, to jest osób dostarczających ankietę i uczestniczących, lecz nie pomagających w jej wypełnianiu. W ankiecie powinien być jasno podany cel badań i zamierzenia badającego. Ankieta składa się z trzech części: instrukcji, wstępnych pytań informacyjnych i pytań właściwych. Instrukcja, poza określeniem celu badania, zawiera zwykle apel wytwarzający u badanego pozytywną motywację dla udzielania szczerych i wyczerpujących odpowiedzi. Zawarte są w niej także informacje na temat formy i sposobu udzielania odpowiedzi na sformułowane pytania. Wstępne dane informacyjne dotyczą danych personalnych badanej osoby, jej płci, wieku, stanu liczebnego gospodarstwa domowego, zwyczajów i przedmiotów zakupu itp. Pytania właściwe dotyczą zasadniczego celu i przedmiotu badań. Opracowanie kwestionariusza ankiety wymaga sformułowania pytań, ustalenia ich kolejności oraz formy udzielanej odpowiedzi. Zależy ona od zastosowania pytań otwartych dających możliwości obszernej odpowiedzi i pytań zamkniętych, na które udziela się odpowiedzi „tak” lub „nie” lub w podobny ograniczony sposób. Układ pytań kwestionariusza ankiety powinien spełniać następujące wymagania: 1. odpowiedzi na kilka pierwszych pytań nie mogą sprawiać żadnych trudności; pytania winny zainteresować odpowiadającego, 2. pierwsze pytania powinny być raczej ogólne, dalsze bardziej szczegółowe, 3. pytania dotyczące danej kwestii powinny być zadawane jedno po drugim. Dla uniknięcia dekoncentracji pytanego nie należy mieszać w pytaniach badanych kwestii. Dla sprawdzenia prawidłowości opracowania ankiety przeprowadza się badanie pilotażowe. Rozróżnia się ankiety telefoniczne, pocztowe oraz dostarczane przez ankieterów. Układ kwestionariusza ankiety, forma i treść pytań są uzależnione od przedmiotu badań, zakresu tematyczne-go i sposobu przeprowadzenia badania. Szczególna dokładność jest wymagana w ankiecie pocztowej. Ankieta dostarczana badanym za pośrednictwem poczty powinna umożliwiać niekłopotliwe i bezpłatne jej odesłanie.
[T. Sztucki]
Zobacz również:
badania ankietowe
|