Strategia pretendenta rynkowego
Przedsiębiorstwo zajmujące lub pragnące zająć drugą pozycję po liderze dąży do zwiększenia swego udziału w rynku atakując lidera oraz innych pretendentów. Jego strategia nie polega na bezpośredniej, zbyt ryzykownej konfrontacji z nimi, lecz na wykorzystywaniu szans jakie może zapewnić:
stosowanie niższych cen i wyższych marż handlowych dla pozyskania pośredników handlowych i końcowych nabywców,
oferowanie produktów o niższej od lidera jakości ale po bardziej atrakcyjnych cenach,
oferowanie droższych i bardziej prestiżowych produktów dla pozyskania elitarnych nabywców będących dotąd klientami lidera rynku,
oferowanie konkurencyjnego zakresu usług przed i po sprzedaży,
stosowanie atrakcyjnej promocji a zwłaszcza środków aktywizacji sprzedaży.
Może zaatakować lidera rynkowego, podobnych do siebie pretendentów stosując atak frontalny, jeśli ma wystarczające zasoby, atak skrzydłowy działając tam, gdzie nikt się nie spodziewa ataku, stosować oblężenie dla zdobycia liczących się terytoriów lidera, a także atak wymijający lub partyzancki.
[T. Sztucki]
Zobacz również:
strategia lidera rynkowego
,
strategia ofensywna
|