Przykazania sukcesu - commandments of success
najważniejsze zasady, którymi kierują się najbardziej efektywne przedsiębiorstwa amerykańskie ,,dążące do doskonałości”. Amerykańscy specjaliści od zarządzania T. J. Peters i R. H. Waterman sformułowali osiem takich ,,przykazań” dobrze prosperujących firm. Oto one:
skłonność (obsesja) do działania, która polega na stałym wymuszaniu szybkiej analizy pojawiających się problemów, formułowaniu odpowiedzi na nie i bezzwłocznym wdrażaniu zaproponowanych rozwiązań;
bliski i bezpośredni kontakt z klientem, co polega na poznaniu jego potrzeb, preferencji i upodobań a następnie szybkim niezawodnym ich zaspokajaniu;
autonomia i przedsiębiorczość, która polega na stworzeniu warunków samodzielności działania jednostkom i zespołom zdolnym do inicjatywy, aby powstały nowe koncepcje i pomysły;
wydajność i efektywność przez ludzi, co oznacza wytworzenie u wszystkich pracowników przeświadczenia, że ich dobra praca ma zasadnicze znaczenie i że będą oni mieli korzyści wynikające z sukcesu firmy;
koncentracja na wartościach, co oznacza położenie szczególnego nacisku na wartości realizowane przez daną firmę (np. jakość, styl działania, niezawodność usługi itp.) i wynikającą stąd ,,filozofię” działania;
trzymanie się swojej specjalności, co oznacza koncentrację na podstawowym profilu firmy, a więc wykorzystanie specyficznych umiejętności i doświadczeń firmy;
prosta struktura organizacyjna i nieliczny sztab, co oznacza utrzymanie niewielu szczebli zarządzania i niewielu pracowników na wyższych szczeblach zarządzania;
występowanie w jednej strukturze luźnych i sztywnych form organizacyjnych, co oznacza, że jedne sfery działania są wysoce scentralizowane, inne zaś wysoce zdecentralizowane.
[J. Penc]
Zobacz również:
formuła
,
,
7S”
,
krytyczne czynniki sukcesu
|