Orientacja marketingowa - marketing orientation
koncepcja działania firmy polegająca na stawianiu w centrum uwagi konsumenta i jego potrzeb; dążenie do zrozumienia potrzeb konsumentów, poznawanie tych potrzeb i takie zaplanowanie działalności produkcyjnej i handlowej, aby w sposób dla siebie zyskowny zaspokoić te potrzeby. Zdaniem B. Dunniona firma zorientowana marketingowo odznacza się takimi cechami, jak:
1. Posiadanie jasno określonej wizji tego co ważne, odpowiednio motywujące zarówno konsumenta, jak i pracowników przedsiębiorstwa.
2. Skupienie uwagi na nadrzędnych korzyściach konsumenta, a więc na wartościach, a nie tylko cenach.
3. Wprowadzanie innowacji, zarówno jeśli chodzi o ulepszenie samego produktu, jak wysiłki marketingowe mające na celu dotarcie z towarem do konsumentów.
4. Podejście długofalowe, myślenie perspektywiczne, które kształtuje postrzeganie celów i możliwości przedsiębiorstwa.
5. Traktowanie inwestycji jako warunków koniecznych dla osiągnięcia ambitnych celów. Można to przeciwstawić sposobom myślenia nakierowanym przede wszystkim na ograniczenie kosztów.
6. Zaangażowanie w nieustający atak, co wzmaga motywację pracowników, a konkurencję zmusza do obrony.
7. Zdolność szybkiego reagowania na potrzeby konsumentów, na działania konkurencji i zmiany w otoczeniu biznesu.
Marketingowa orientacja firmy oznacza więc, że w firmie myśli się perspektywicznie i koordynuje wszystkie poczynione przez nią operacje pod kątem osiągnięcia obopólnych korzyści: przedsiębiorstwo osiąga zysk a konsument otrzymuje dobry produkt, we właściwym czasie, miejscu i po przystępnej cenie.
[J. Penc]
|