Metoda - method
świadomie i konsekwentnie stosowany sposób postępowania dla osiągnięcia określonego celu; określony sposób działania wraz z pewną przynajmniej świadomością możliwości i skuteczności jej wykorzystania w danym przypadku, przy czym sposób działania to pewna uporządkowana sekwencja działań racjonalizująca (w sensie metodologicznym) wykorzystanie idei, zdarzeń lub rzeczowych zasobów organizacji; celowo i .świadomie opracowane, nadające się do wielokrotnego stosowania, zespoły zaleceń odnoszące się do sposobu postępowania przy rozwiązywaniu problemów zarządzania. Według A. K. Koźmińskiego i A. Zawiślaka ,,metoda to uświadomiony i uporządkowany sposób działania złożonego, powtarzalny z racji swojej skuteczności”.
Pojęcie metoda jest pojęciem szerszym niż pojęcie technika (np. organizatorska). Według Z. Martyniaka metoda rozpatrywana na najwyższym szczeblu abstrakcji zbliża się do zasady, a na szczeblu najniższym staje się procedurą, receptą, czyli techniką. Oznacza to, że metody najogólniejsze stają się zasadami (regułami), które zawierają ogólne wskazówki, wytyczne, ogólny kierunek postępowania (np. zasady naukowej organizacji pracy), zaś metody bardziej szczegółowe (wycinkowe) stają się technikami, tzn. konkretnymi wzorcami postępowania w stosunku do poszczególnych fragmentów (problemów cząstkowych) lub ogólnego stanu badanej rzeczywistości.
[J. Penc]
Zobacz również:
procedura
,
algorytm
|