Marketing bankowy - bank marketing
pełne zintegrowanie wszystkich funkcji banku wokół jednego celu, jakim są potrzeby i oczekiwania klientów i podejmowanie działań ułatwiających ich ocenę i satysfakcjonujące załatwianie. Według B. i W. Żurawików jedną z elementarnych zasad tego marketingu jest prowadzenie działalności gospodarczej w taki sposób, aby klient odnosił satysfakcję a bank osiągnął zyski w długim okresie. Oznacza to, że marketing bankowy obejmuje nie tylko badanie potrzeb klientów, ale także analizę możliwości satysfakcjonującego zaspokojenia tych potrzeb, a więc tworzenia usług, które bank może zaoferować do wyboru klientowi.
Bank zorientowany marketingowo ma więc w centrum uwagi klienta i swoje usługi; stara się dostosować te usługi i poziom ich świadczenia do potrzeb i wymagań klienta teraz i w przyszłości.
Zdaniem Ph. Kotlera uczenie się marketingu bankowego przebiega w pięciu etapach. Pierwszy etap to reklama, promocja i publicity, drugi – to tworzenie pogodnej, ciepłej i przyjaznej atmosfery, trzeci – to segmentacja i innowacje, czwarty – to pozycjonowanie, czyli zajmowanie korzystnej pozycji na rynku, tworzenie wizerunku banku przyjaznego i skutecznego, zaś piąty – to analiza marketingowa, planowanie i kontrola (badania marketingowe dla pomiaru potencjału rynku planowania marketingowego i rozwijania odpowiednich systemów motywowania).
[J. Penc]
|